fredag 21 februari 2014

Att vara medveten om sina matval

I höstas hade vi en halvdag på jobbet om klimatsmart mat. Jag blev inspirerad och började fundera lite mer aktivt på vad det är vi faktiskt äter här hemma. Det som chockerade mig den dagen var den enorma mängden kött som vi petar i oss varje år. Det fick mig att börja tänka mer åt det vegetariska hållet och sedan dess försöker jag tillaga en vegetarisk måltid per vecka. Det ska jag säga dig att det är inte helt enkelt när man som jag är en inbiten köttätare, som alltid har ätit kött och tänker i gamla invanda banor när en måltid ska kombineras ihop. Det lättaste är att göra pasta med en vegetarisk sås till, men det finns ju så mycket annat man kan tillaga som är vegetariskt. Där behöver jag definitivt råd och bra, enkla recept som kan hjälpa mig sätta fart på den vegetariska inspirationen till matlagning.

Jag har funderat över det här med mat från grunden också, att veta vad det är i den maten vi äter. Det finns så enormt mycket halvfabrikat till billiga priser som många människor äter. Hemma hos oss undviker vi i möjligaste mån att köpa halvfabrikat. Inga färdiga köttbullar eller fiskpinnar inhandlas hos oss. På det sättet känns det som att vi äter nyttigare, att vi tänker på det vi stoppar i oss.

Vad är det då som styr hur just vi tänker vid inköp. För min del är det flera saker som styr och påverkar mig då jag veckohandlar. Dels är det priset, såklart. Vi är en familj med tajt budget som försöker spara ihop till att köpa hus. Vissa saker vill vi dock inte snåla med. Vi köper bara svenskt kött och betalar gärna lite extra för att vi tycker det är skillnad på kvaliteten. Ta en dansk fläskfilé till exempel och tillaga den jämte en svensk fläskfilé. Vilket kött är fräschast, vilket kött är godast? Det svenska alla gånger. Visst har jag vid flera tillfällen köpt danskt kött för att det har varit billigt och tänkt att vi kan testa. Varje gång har jag blivit besviken. Nu testar jag inte längre. Sen är det ju vissa varumärken som vi föredrar framför andra. Då köper vi det vi vill ha, inte det billigaste. Men visst håller vi utkik efter erbjudanden och tittar på priserna när vi handlar. Vi måste ju få vår ekonomi att gå ihop. Sedan dagen om klimatsmart mat tittar jag även efter märkning för hållbart fiske när jag köper fisk. Vi köper mest lax, torsk och olika typer av plattfisk och då kan man ju välja dem som är märkta med MSC eller KRAV.

När jag pratar med med svärmor och hon berättar om tillredning av mat när hon var ung så inser jag ju att även om vi inte köper halvfabrikat så köper vi ändå mycket som är färdigt. Sånt som man förr i tiden själv la in, syltade, saftade, konserverade, torkade och så vidare. Jag har ju ingen koll alls på sånt, men tänker att det hade varit att gå ett steg längre i att veta vad det faktiskt är vi äter. Svärmor gjorde fantastiskt god äppelchutney i höstas av äpplen från hennes trädgård. Det är väl det som är poängen med frukt och bär i trädgården? Att ta reda på det som naturen erbjuder och njuta av det resten av året. Min ena syster är duktig på det också, hon syltar, saftar och konserverar deras bär och frukter. Hon sår egen potatis och lök med mera. Jag tycker det är härligt, men tvivlar på att jag kommer att vara den som gör det när vi någon gång i framtiden bor i hus. Jag hade inte heller vetat hur och vad jag skulle göra.

Det finns dock en sida på Internet som har svaren på massor med matfrågor, som har massor av information och bra tips. Det är MUMS Miljömat. Här finns tips och råd om förvaring av mat, hantering av mat, val av mat, information om mat med mycket mera. Här kan man söka recept både från A till Ö och efter råvara. Man kan lägga in egna recept och få en bedömning av hur bra eller dåligt receptet är hälsomässigt. Det finns färdiga veckomenyer där man kan skriva ut färdiga inköpslistor, vilket innebär minimalt eget tänkande men maximalt hälsotänk. En jättesmart grej de informerar om är Föreningen Äkta vara och deras förmedling av fallfrukt. Om man vet att man inte kan ta reda på all sin frukt så kan man vara en äppelgivare och så kommer det folk som tar reda på den frukt du själv inte hinner med att ta reda på (jag ska tipsa min svärmor om den sidan). Jag älskar såna grejer, att ta vara på det vi har. Att minska på matsvinnet i möjligaste mån. Att förbruka det vi har tillgång till, istället för att kasta. Det är klart att vi misslyckas ibland här hemma. Men oftast kan fantasin förbruka de ingredienser vi har införskaffat.

Nu blev det här inlägget väldigt svamligt, men jag skyller det på en väldigt informativ hemsida som fick igång mina tankar kring att äta hälsosamt och att vara miljö- och klimatmedveten när vi gör så. Vill du också inspireras råder jag dig att kolla in den sidan, se länken ovan.

Inga kommentarer: