söndag 28 juli 2013

Marshmallows till frukost av Dorothy Koomson

På mitt nya jobb så finns det bokhyllor på lite olika ställen där alla som jobbar kan lämna och ta böcker. I löv it! Jag har en viss ovana att ta böcker lite för ofta eftersom jag älskar böcker, men inte lägga dit några eftersom jag får lite separationsångest när jag lämnar ifrån mig dem. Har dock tänkt ut att de böcker jag tar där ska lämnas tillbaka, om de inte blir en bokklubbsbok vill säga, för alla dom sparar jag. Den här boken kan jag dock inte lämna tillbaka eftersom katten kissade på en väska uti vilken boken låg. Men, det är en helt annan historia.

Nu till själva boken.

Den ser extremt tjejig ut, vilket gjorde att jag skapade mig lite förutfattade meningar om den innan jag läste den. Exempelvis att det var en typisk kärlekshistoria där allting slutar med att de två älskande får varandra. Jag trodde inte att den skulle fånga mig, men jag tycker att framsidan är väldigt fin och mysig och tänkte det blir säkert bra sommarläsning.

Boken fångade mig dock. Den handlar om Kendra som återvänder vill England efter att ha bott i Australien. Hon hyr en liten lägenhet av en familje bestående av en pappa och två tvillingar. Helst vill hon bara leva sitt eget liv, men hon blir snabbt indragen i familjens liv och leverne med själ och hjärta. Karaktärerna bär på olika hemligheter som de inte gärna delar med sig av till omgivningen, men med tiden kommer dessa hemligheter fram. Dorothy Koomsom skriver mycket om relationerna människorna emellan och jag blir engagerad i dem. Kan inte riktigt släppa boken utan läser till och med vid mindre lämpliga tillfällen, som när jag går och egentligen borde se mig för.

Det känns trist att behöva kasta bort boken, men med en kattolycka på bladen kan jag inte riktigt lämna den till någon annan att läsa. Det blir återvinningen nästa för denna uppskattade bok.

Inga kommentarer: