fredag 14 december 2012

Storstädning, typ

Idag var mamsen här hela dagen. Vi fick vår bröllopspresent av henne. Nu kanske du undrar varför en bröllopspresent kommer i december när vi gifte oss i juli? Det ska jag tala om. Vi önskade oss kanske lite udda saker, bara sånt som vi behövde (eller ville ha). En sak på listan var att vi önskade oss en storstädning och min mamma som är drottning av all städning gav oss det. Sen har det bara inte blivit av att vi bestämt en dag förrän nu. Men det passar ju bra eftersom vi ska ha hit folk imorgon och julen dessutom knackar på dörren.

Men ujujuj så fort tiden flyr när det ska fejas. Hon hann inte med riktigt allt som vi hade tänkt. Men det gör inget. Det hon gjorde var ändå guld värt och det är sånt som jag själv inte riktigt gör. Eller, det är väl så att jag drar mig för att göra det rättare sagt och jag ska vara ärlig och säga att det inte har blivit gjort alls en del av grejerna.

Jag vet inte om jag har berättat det, men när vi flyttade in i den här lägenheten var den verkligen inte städad ordentligt. Vissa saker hade nog inte rengjorts sedan huset byggdes 2006, misstänker vi. När vi flyttade in hjälpte svärmor oss en del med städningen. Men vissa grejer hanns inte med och vissa grejer gick inte riktigt att få rent. Tills idag. Då städgudinnan (alias min mor) dök upp och kom på lite nya metoder som till och med förvånade henne själv. Köket tog lång tid. Nästan hela dagen. Men då blev spisen och ugnen ordentligt skrubbade, även bakom. Alla köksskåpen torkade utvändigt och alla vitvaror i rostfritt stål blev glänsande rena. Sen hann hon även med listerna, badrummet och att torka golven. Jag dammsög. Mitt enorma bidrag till storstädningen.

Städgurun hade också diverse råd och åthutningar om hur det här nya, fina, rena ska hållas tipp topp även i fortsättningen. Hmm, får se hur det går med det. Känner på mig att jag kommer att få bannor i framtiden. Men, ojojoj så skönt det känns att köket verkligen har fräschats upp! Ja, alla vet ju hur exempelvis en ugnslucka blir efter ett tag. För att inte tala om grillgallret. Speciellt glaset är ju nästan omöjligt att få rent. Kolla in bilderna så får ni se min mors fantastiska dagsverke! Tack mamma för en fantastisk bröllopsgåva! Den behövde vi!





Kvällen avslutades med att svärmor kom hit vid 18-snåret. Jag bjöd mamma och svärmor på currykycklinggryta med ris och sen såg vi filmen Waterloo Bridge med Vivien Leigh. En riktig tårdrypande klassiker. Sån härlig kväll!

(Undrar du var maken höll hus? Han är på julfirande med jobb.)

Inga kommentarer: